Διαβάζονται

mychroma1
14 Ιανουαρίου 2013
Χρώμα και Διακόσμηση
Η έξυπνη χρήση του χρώματος στις κάθετες επιφάνειες ενός σαλονιού είναι σε θέση να χαρίσει το δικό της δυναμισμό στο χώρο, ολοκληρώνοντας ευχάριστες ατμόσφαιρες, ιδανικές για όμορφες συζητήσεις με φίλ...
88521 Hits
Editor1
18 Ιανουαρίου 2014
Χρώμα και Διακόσμηση
Ένας από τους πιο σημαντικούς παράγοντες επιτυχίας της διακόσμησης ενός επαγγελματικού χώρου, είναι η σωστή επιλογή των χρωμάτων του. Ένα χρώμα είναι σε θέση να «μιλήσει» με τον καλύτερο τρόπο όχι μόν...
31642 Hits
Editor1
30 Ιανουαρίου 2013
Χρωματική Αντίστιξη
Το γκρι, το πράσινο και το κόκκινο είναι τρεις χρωματικές επιλογές που αν εφαρμοστούν σωστά, έχουν τη δυνατότητα να μεταμορφώσουν στην κυριολεξία οποιοδήποτε χώρο. Το κάθε ένα απ' αυτά τα βασικά χρώμα...
30613 Hits
mychroma1
14 Ιανουαρίου 2013
Τεχνοτροπίες-Χρωματικές εφαρμογές
 Το Fusion είναι ένα φυσικό διακοσμητικό stucco με μεταλλικές ανταύγειες, ένα απόλυτα μοντέρνο εφέ που αναδεικνύει άψογα τα έπιπλα design, ένα διακοσμητικό χρώμα ικανό να μεταμορφώσει στην κυριολ...
30055 Hits
Editor1
29 Ιανουαρίου 2013
Ειδήσεις
 O νέος οικονομικός και εξαιρετικά εύκολος τρόπος δημιουργίας τεχνοτροπιών που σχεδιάστηκε για να δημιουργήσει αριστοτεχνικά φόντα, σκηνικά στην καθημερινότητά σας. Στο σύστημα συμμετέχουν ευκολο...
29593 Hits
4 minutes reading time (821 words)

Ερνστ Τσίλλερ ένας μεγάλος δημιουργός (2ο Μέρος)

tsiler-min

Στο βιβλίο «Ερνστ Τσίλλερ 1837-1923 – Η τέχνη του κλασικού», της Μάρως Καρδαμίτση-Αδάμη, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Μέλισσα» και διατίθεται από την εταιρεία «Κύκλος-Βιβλίο, Λουίζα Γαρυπίδου», παρουσιάζονται με υποδειγματικό τρόπο πενήντα χαρακτηριστικά κτίρια του μεγάλου αρχιτέκτονα Ερνστ Τσίλλερ. Μέσα από την αξιόλογη αυτή έκδοση –που εμπλούτισε με τις υψηλής ποιότητας φωτογραφίες του ο Γιώργης Γερόλυμπος– γίνεται ευρύτερα γνωστό στο ελληνικό κοινό το αξιόλογο έργο ενός σημαντικού δημιουργού, που καθόρισε το αρχιτεκτονικό γίγνεσθαι της χώρας μας για περισσότερο από μισόν αιώνα.

 Το 1872 ο Ερνστ Τσίλλερ διορίζεται καθηγητής της Αρχιτεκτονικής και της Οικοδομικής στο Σχολείον των Τεχνών, πρόδρομο του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Την έδρα την κατείχε προηγουμένως ο αρχιτέκτων της Αυλής Γεράσιμος Μεταξάς, πατέρας του επίσης πολύ γνωστού αρχιτέκτονα Αναστάση Μεταξά. Ο ζήλος και ο ευχάριστος χαρακτήρας του Τσίλλερ τον βοήθησαν να κερδίσει γρήγορα την αγάπη και την εκτίμηση των μαθητών του.
Δέκα χρόνια αργότερα, το 1882, έρχεται σε ρήξη με τον Διευθυντή του Σχολείου, Αναστάσιο Θεοφιλά, κατά την επίβλεψη της ανέγερσης του Ζαππείου Μεγάρου (ο Θεοφιλάς ήταν πρόεδρος της εκτελεστικής επιτροπής και ο Τσίλλερ εκπρόσωπος του Θ. Χάνσεν). Έτσι, στις αρχές του 1883 ο Τσίλλερ απολύεται από τη θέση αυτή και τον διαδέχεται ο ίδιος ο Θεοφιλάς.

06

Εντωμεταξύ στο ιδιωτικό γραφείο του, της οδού Μαυρομιχάλη 4, η μία παραγγελία ακολουθεί την άλλη. Αρκετοί από τους μαθητές του στο Πολυτεχνείο δουλεύουν κοντά του ως συνεργάτες και βοηθοί του. Κάθε δύο χρόνια ταξιδεύει στη Βιέννη, με έξοδα του βαρόνου Σίνα, για να τον ενημερώνει για την πρόοδο της Ακαδημίας. Με την ευκαιρία αυτή ενημερώνεται για τις νέες τάσεις της αρχιτεκτονικής. Δεν παραλείπει ακόμη να επισκέπτεται τη γενέτειρά του, όπου οι αδελφοί του Moritz και Gustav διατηρούν μεγάλο αρχιτεκτονικό γραφείο, γνωστό ως «Αρχιτεκτονικό γραφείο αδελφών Ziller», με δικό τους λατομείο και δικό τους ατμοκίνητο εργοστάσιο κοπής και επεξεργασίας ξυλείας.

07

Σε ένα από τα ταξίδια του στη Βιέννη, την άνοιξη του 1876, ο Τσίλλερ γνωρίζει τη Σοφία Δούδου, κόρη του έλληνα εμπόρου Κωνσταντίνου Δούδου, από την Κοζάνη, και της Ελένης Κιρίλωφ, από διαπρεπή οικογένεια του Βουκουρεστίου. Εγκατεστημένη στη Βιέννη, όμορφη, μορφωμένη, πολύγλωσση, με εξαιρετικό ταλέντο στο πιάνο, συνθέτρια, η Σοφία κερδίζει την καρδιά του Τσίλλερ.
Τον Μάιο του 1876 το ζευγάρι αρραβωνιάζεται και τον Ιούνιο παντρεύεται, πάντα στη Βιέννη. Μετά από σύντομη επίσκεψη στο Radebeul, εγκαθίστανται στην Αθήνα. Αποκτούν πέντε παιδιά, δύο αγόρια και τρία κορίτσια: τη Βαλέρια, τη Ναταλία, την Ιωσηφίνα (Φιφή), τον Όθωνα και τον Βάλτερ.

09

Παρ’ όλες τις οικογενειακές ευθύνες και τις κοινωνικές δραστηριότητές της, η Σοφία Δούδου-Τσίλλερ είναι από τις πρώτες εργαζόμενες γυναίκες της Αθήνας. Σολίστ πιάνου με πρώτο βραβείο στο Ωδείο της Βιέννης, με επαινετικά σχόλια από τους Camille Saint Saens και Franz List, η Σοφία Δούδου είναι η πρώτη καθηγήτρια πιάνου στην Αθήνα. Μαθητές της παιδιά μεγαλοαστικών οικογενειών αλλά και κόρες πρέσβεων και διευθυντών των ξένων αρχαιολογικών σχολών. Εκτός από τα μαθήματα στο Ωδείο Αθηνών, συνθέτει και δικά της μικρά μουσικά κομμάτια.
Το 1882 ο Τσίλλερ κτίζει τη δική του κατοικία στην οδό Μαυρομιχάλη, στο ισόγειο της οποίας διατηρεί το αρχιτεκτονικό γραφείο του. Μετά την αποχώρησή του από το Πολυτεχνείο, δεν προλαβαίνει να δέχεται παραγγελίες. «Μέσα σε σύντομο διάστημα, μου παραγγέλθηκαν δέκα ακόμα οικοδομές, διότι η πελατεία μου μπορούσε να με βρίσκει πάντα στο γραφείο μου. Ήμουν καλομαθημένος στη Βιέννη, το ίδιο και στην Αθήνα και στις επαρχιακές πόλεις, όπου είχα εργασιακές σχέσεις μόνον με καθωσπρέπει ανθρώπους», αφηγείται ο ίδιος στις «Αναμνήσεις» του.

10

Βρίσκεται πάντα σε επαφή με τον δάσκαλό του Θ. Χάνσεν, με τον οποίο διατηρεί συχνή αλληλογραφία. Το 1884 ο Χάνσεν λαμβάνει εντολή από το ελληνικό Δημόσιο να προχωρήσει επιτέλους με τα σχέδια της Εθνικής Βιβλιοθήκης, τα οποία είχε καταρτίσει ήδη από το 1859 και εμπιστευτεί στα χέρια του Τσίλλερ. Ο τελευταίος αναλαμβάνει να τα εκτελέσει. Το κτίριο θεμελιώνεται τρία χρόνια αργότερα και τελειώνει το 1886. Το 1887 παραδίδεται στον τότε πρωθυπουργό Χαρίλαο Τρικούπη.


Ο Θ. Χάνσεν πεθαίνει το 1891. Ο Τσίλλερ αναλαμβάνει, εκτός από την επίβλεψη της οικοδομής και την ευθύνη των όποιων τροποποιήσεων και μικροαλλαγών, και την ευθύνη της παράδοσης του έργου. Παράλληλα συνεχίζει τις εργασίες στο ιδιωτικό γραφείο του. Εκτός από την Ακαδημία Αθηνών, δουλεύει πάνω στα τελικά σχέδια του Εθνικού Φαρμακευτικού Χημείου, του Δημοτικού Θεάτρου (κατεδαφισμένου σήμερα), του Βασιλικού Θεάτρου (Εθνικού σήμερα), του Μεγάρου Μελά κ.ά. Είναι η περίοδος της ακμής, η περίοδος των μεγάλων έργων. Το ίδιο διάστημα, ο Χαρίλαος Τρικούπης διορίζει τον Τσίλλερ Διευθυντή των Δημοσίων Έργων του Υπουργείου Εσωτερικών, σε επίσημη κατά κάποιο τρόπο αναγνώριση της άδικης επίθεσης εναντίον του από τον Αναστάσιο Θεοφιλά στην υπόθεση του Ζαππείου, η οποία ακολουθήθηκε τότε από την απομάκρυνσή του από το Πολυτεχνείο.

11

Μετά τη μεγάλη οικονομική κρίση που καταλήγει στην πτώχευση του ελληνικού κράτους το 1893, η οικοδομική δραστηριότητα από πλευράς Δημοσίου, όπως ήταν φυσικό, σταματά. Η Διεύθυνση Δημοσίων Έργων του Υπουργείου Εσωτερικών καταργείται. Οι ιδιωτικές παραγγελίες όμως συνεχίζονται. Δίπλα στα μέγαρα, τις εξοχικές επαύλεις και τις απλούστερες αστικές κατοικίες της προηγούμενης περιόδου, θα προστεθούν τώρα πολυώροφα κτίρια γραφείων (μέγαρα Κούπα, Βουγά, Σλήμαν, Αρσάκειο), η πολυκατοικία Πεσμαζόγλου καθώς και ναοί, αγορές, καταστήματα τραπεζών κ.ά.

 

DUROPAINT PU Βάψτε & ξενοιάστε!
Συνδιάζοντας..

Παρόμοιες δημοσιεύσεις με το παρών άρθρο